Buchet C2

Buchet C2

(1923)

EN

Ghislain Mahy had a number of scouts who kept their eyes peeled for possible new ‘finds’ in the dusty garages and old barns that are such a typical part of the French landscape. One of these scouts was Henri Malartre from Lyon, a renowned buyer and seller of cars in his own right. In many ways he was like Mahy, being a man of often eccentric behaviour and tastes. For example, he wanted nothing to do with German cars, even the more superior models. In spite of this, over the years he built up a fine collection of non-German cars that he displayed on the first floor of his draughty chateau at Rochetaillée- sur-Saône. How did he get them to the first floor? He took them to pieces, carried them up the stairs, and put them back together again! In 1960, he turned his display into a museum, which still exists.

At the end of the 1950s, Malartre tracked down this Buchet C2 for Mahy. The Buchet dated from the Roaring Twenties and had to compete with the Bébé designed by Bugatti for Peugeot. The revolutionary and racy C2 ran on Michelin tyres and was one of the first cars with two doors. Until then, the passenger climbed in alongside the driver only after he had cranked the engine into action, which meant that only one door was necessary. The front of the Buchet was made completely from metal. The cockpit was chestnut, largely because there were many chestnut trees in and around Paris, where the Buchet factory was located. A thin metal plate was then carefully hammered over the wood. During the 1920s, it also became the custom for cars to be brightly coloured through the addition of a thick layer of oil paint – hence the turquoise craquelé, which resembles a dancer’s dress as it might have been painted by Degas! Before the First World War, Elie-Victor Buchet had earned a reputation as a daring and innovative engineer. After the war, this fire was gone. Now, he was prepared to live on his past successes, as a result of which he came to be seen as too conservative. Not surprisingly, production and sales began to fall, eventually leading to the closure of the company in 1929.

With its copper-carbon headlights and S.A.M. radiator grille from the Avenue Montbarbon, the Buchet was much sought after in the 1950s by French scrap metal dealers. Copper was urgently needed to make weapons for the war in Indo-China and therefore fetched a good price. As a result, only a very few Buchets were saved from the car press. Ghislain Mahy paid Malartre 3,000 Belgian francs for this 1923 model: marginally more than its scrap value.

Make  Buchet
Model/type  C2
Coachwork  Buchet
Construction year  1923
Colour coachwork  Blue
Engine  4-cylinder
displacement  1551 cc
Gearbox  Manual

FR

Par-ci par-là sur les routes françaises, des informateurs parcourent des garages poussiéreux et de vieilles granges au service de Ghislain Mahy. Parmi eux, Henri Malartre à Lyon, une figure remarquable. Toujours en costume impeccable et tout aussi entêté que Mahy. Il ne veut par exemple rien savoir de voitures allemandes, malgré leur supériorité. Au premier étage de son château venteux de Rochetaillée–sur–Saône, Malartre possède une collection de voitures fort appréciable. Il démonte à chaque fois la voiture pour pouvoir monter les pièces par l’escalier et la remonter ensuite. Le musée qu’il crée en 1960 existe toujours. C’est lui qui déniche cette Buchet C2 pour Mahy à la fin des années 1950, une 4 cylindres des roaring twenties conçue pour concurrencer la BB de Peugeot dessinée par Bugatti. Révolutionnaire et très vive, la Buchet reposait sur des pneus Michelin et a été une des premières voitures à deux portières. Auparavant, un passager ne se glissait aux côtés du chauffeur qu’après avoir fait démarrer le véhicule à la manivelle. Une seule portière suffisait donc. L’avant de la Buchet était entièrement fabriqué en métal, l’ossature en bois en châtaignier du simple fait qu’on trouvait beaucoup de châtaigniers en région parisienne. Une fine plaque de métal était prudemment clouée à la main sur le bois. Dans les années 1920, les couleurs souvent exubérantes des voitures étaient apposées en épaisses couches de peinture à l’huile, ce qui explique ici le craquellement turquoise endommagé, rappelant une robe de danseuse peinte par Degas. L’audace dont a fait preuve Élie-Victor Buchet dans les débuts de son entreprise est entièrement consumée des suites de la Première Guerre mondiale. Se reposant avec suffisance sur son modèle populaire, Buchet se voit bientôt qualifier de conservateur. La production et la vente stagnent et s’arrêtent finalement en 1929. Avec ses phares au carbone et sa calandre de S.A.M. de l’avenue Montbarbon, la Buchet est très recherchée par les ferrailleurs dans les années 1950. Ils sont partout en France à la recherche de cuivre, pour le faire fondre et l’utiliser pour l’armement indispensable dans la guerre d’Indochine. Une poignée de Buchet à peine échappent à la casse. Ghislain Mahy a payé quelque 3 000 bef pour une Buchet de 1923 sans pneus, à peine plus que le prix en cours chez les ferrailleurs.

Auto  Buchet
Modèle/type  C2
Carrosserie  Buchet
Année de construction  1923
Couleur  Bleue
Moteur  4 cylindres
Cylindrée  1551 cm
Boîte de vitesses  Manuelle

NL

Her en der langs Franse wegen plozen tipgevers stoffige garages en oude schuren uit voor Ghislain Mahy. Opkoper en verkoper Henri Malartre uit Lyon was er zo een. Een merkwaardig figuur, die Malartre. Altijd keurig in het pak en even eigenzinnig als Mahy. Van Duitse auto’s moest hij bijvoorbeeld niets weten, hoe superieur ze ook waren. In zijn tochtige kasteel in Rochetaillée-sur-Saône had Malartre op de eerste verdieping een aardige autocollectie staan. Hij sleutelde de auto’s uit elkaar en sleurde de stukken via de trap naar boven, om daar weer aan het monteren te slaan. In 1960 maakte hij er een museum van, dat nog altijd bestaat. Eind jaren 1950 dook Malartre deze Buchet C2 op voor Mahy. Een viercilindertje uit de roaring twenties dat moest concurreren met de door Bugatti getekende BB van Peugeot. De revolutionaire, vinnige Buchet stond op Michelinbanden en was een van de eerste auto’s met twee portieren. Voordien schoof een passagier pas naast de bestuurder, nadat hij de auto aan de praat had gezwengeld. Daar was slechts één deur voor nodig. De voorkant van de Buchet was volledig van metaal gemaakt. Het koetswerkframe was van kastanje, omdat er in en rond Parijs nu eenmaal veel kastanjebomen stonden. Een dunne metaalplaat was omzichtig met de hand over het hout gehamerd. In de jaren 1920 kregen auto’s hun uitbundige kleuren met een dikke laag olieverf, vandaar het gehavende turkooizen craquelé als een door Degas geschilderde danseressenjurk. De durf die Elie-Victor Buchet aan de dag had gelegd in de vroege jaren van zijn bedrijf, was opgebrand door de Eerste Wereldoorlog. Genoegzaam terend op zijn succesmodel kreeg Buchet een conservatief imago. De productie en verkoop slabakten en vielen in 1929 finaal stil. Met zijn koperen carbonkoplampen en grille van S.A.M. uit de Avenue Montbarbon was de Buchet in de jaren 1950 gegeerd bij ijzeropkopers. Zij speurden Frankrijk af naar koper, om het te laten omsmelten tot wapentuig voor de verre strijd in Indochina. Amper een handvol Buchets ontsnapte aan de sloophamer. Ghislain Mahy telde een drieduizend Belgische frank neer voor de bandeloze Buchet uit 1923, net iets meer dan de gangbare prijs van de ijzerhandelaars.

Auto  Buchet
Model/type  C2
Koetswerk  Buchet
Bouwjaar  1923
Kleur koetswerk  Blauw
Motor  4 cil
Cilinderinhoud  1551 cc
Versnellingsbak  Manueel

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