Amilcar CGSS

Amilcar CGSS

(1927)

EN

The Mahy boys were each given a car by their father: Ivan got a small Volugrafo Bimbo from just after World War Two; his younger brother Hans an Amilcar CGSS from 1927. While not yet even in their teens, the two young rascals raced their cars around the grounds of the family villa at Sint-Denijs-Westrem, just outside Ghent. One day, an unresponsive steering shaft caused Ivan to miss a bend and the Bimbo bashed into the Amilcar. The slender French sports car lost a headlamp and a wing and both boys got a good telling-off from Ghislain. The damaged Amilcar was added to the other half-wrecks in the collection still awaiting repair. And there it has remained for the past 70 years, slowly deteriorating further.

Founded in 1921 by Joseph Lamy and Emile Akar, the fortunes of Amilcar (an incomplete anagram of the two names) soared as the Roaring Twenties progressed. At their base in Saint-Denis, Amilcar designed lively ‘cyclecars’, which were a kind of hybrid between a car and a motor bike. The most well known of these C models was the Grand Sport and its derivative, the Grand Sport Surbaissé, with a lowered chassis. Between 1926 and 1929, Amilcar constructed no fewer than 4,700 of these cars in Germany, Austria and Italy. The CGSS had a 1074 cc engine behind its gleaming nose and brakes on all four wheels. This powerful combination helped André Lefèbvre to win the 1927 edition of the Monte Carlo Rally, an exhausting race for both man and machine, starting in what is now Kaliningrad (Russia) and finishing on the Grimaldi’s rock overlooking the Mediterranean. On a cool September evening of that same year, the American dancer Isadora Duncan climbed into an Amilcar CGSS in Nice. With the promise of an unforgettable evening ahead, race driver Benoît Falchetto sped off into the night. The dramatic Duncan threw a shawl around her neck to keep out the cold. It was a fatal gesture. The fabric became entangled in the spokes of the Amilcar’s wheel and broke her neck. Her last words were ‘Adieu, mes amis. Je vais à l’amour.’ Goodbye, dear friends. I am going to where love is.

Make  Amilcar
Model/type  CGSS
Coachwork  Amilcar
Construction year  1927
Colour coachwork  Red
Engine  4-cylinder
Displacement  1074 cc
Gearbox  Manual

FR

Ils ont tous les deux reçu une voiture de leur père Ghislain Mahy : Ivan, une petite Volugrafo Bimbo de l’immédiat après-guerre, son frère cadet Hans, une Amilcar CGSS 1927. À même pas douze ans, les chenapans s’amusent à faire la course dans le grand jardin de la villa familiale à Sint-Denijs-Westrem, dans la périphérie de Gand. Un jour, à cause d’une colonne de direction capricieuse, Ivan rate un virage et télescope l’Amilcar. La petite voiture de sport française perd un phare et un garde-boue et les garçons se font remonter les bretelles par leur père. L’Amilcar endommagée disparaît parmi d’autres voitures à retaper et elle n’a pas cessé de se détériorer au fil des derniers soixante-dix ans.

Amilcar – anagramme imparfait de deux noms –, fondé en 1921 par Joseph Lamy et Émile Akar, connaît un franc succès dans la turbulence des années 1920. À Saint-Denis près de Paris, Amilcar dessine des cyclecars nerveux qui tiennent le milieu entre une voiture et une motocyclette. Le plus célèbre de ces modèles est le Grand Sport et son dérivé, le Grand Sport Surbaissé, avec un châssis abaissé. Amilcar construit entre 1926 et 1929 le nombre étonnant de 4 700 exemplaires de ce modèle, en Allemagne, en Autriche et en Italie. Le CGSS est doté d’un moteur de 1 074 cc derrière son nez brillant, et de freins sur les quatre roues. Largement suffisant pour un André Lefèbvre qui remporte en 1927 le Rallye de Monte-Carlo, une course exténuante au départ de l’actuel Kaliningrad en Russie et l’arrivée sur le Rocher des Grimaldi. Par une belle soirée de septembre de cette même année, la danseuse américaine Isadora Duncan monte à Nice à bord d’une Amilcar CGSS. Se promettant quelques heures nocturnes impétueuses, le pilote de course Benoît Falchetto fonce dans la nuit. Dans un geste dramatique, Isadora s’entoure le cou d’une longue écharpe. Mal lui en prend, car l’étoffe s’empêtre entre les rayons des roues et étrangle la danseuse. Ses dernières paroles ont été : « Adieu, mes amis. Je vais à l’amour. »

Auto  Amilcar
Modèle/type  CGSS
Carrosserie  Amilcar
Année de construction  1927
Couleur  Rouge
Moteur  4 cylindres
Cylindrée  1074 cm³
Boîte de vitesses  Manuelle

NL

Ze hadden elk een auto gekregen van vader Ghislain Mahy: Ivan een kleine Volugrafo Bimbo van net na de oorlog, zijn jongere broer Hans een Amilcar cgss uit 1927. De belhamels van niet eens twaalf lentes oud raceten ermee door de tuin van de familievilla in Sint-Denijs-Westrem, net buiten Gent. Een nukkige stuurstang liet Ivan een bocht missen en de Bimbo knalde tegen de Amilcar aan. Het Franse sportautootje verloor een koplamp en een spatbord, en de jongens kregen op hun donder van vader. Gehavend verdween de Amilcar tussen andere op te lappen auto’s. Daar takelt hij al zeventig jaar lang alsmaar verder af.

Amilcar – een onvolkomen anagram van de twee namen – werd opgericht in 1921 door Joseph Lamy en Emile Akar, en nam een hoge vlucht in de roerige jaren 1920. In Saint-Denis bij Parijs tekende Amilcar vinnige cyclecars die het midden hielden tussen een auto en een motorfiets. Het bekendste van die C-modellen was de Grand Sport en de daarvan afgeleide Grand Sport Surbaissé, met verlaagd chassis. Daarvan bouwde Amilcar tussen 1926 en 1929 een verbazingwekkende 4700 stuks in Duitsland, Oostenrijk en Italië. De cgss kreeg een motor met 1074 cc achter de glimmende neus en remmen op de vier wielen. Ruim voldoende voor André Lefèbvre om er in 1927 de overwinning mee te behalen in de uitputtende Rally van Monte-Carlo, met start in het huidige Kaliningrad in Rusland en aankomst op de rots van de Grimaldi’s. Op een koele septemberavond van datzelfde jaar klom de Amerikaanse danseres Isadora Duncan in Nice in een Amilcar cgss. Met de belofte van onstuimige uren in het vooruitzicht stuurde racepiloot Benoît Falchetto de auto de nacht in. Dramatisch gebarend zwierde Duncan een lange sjaal om haar hals. Een fatale geste. Het stuk stof raakte verstrikt tussen de draaiende spaken van de Amilcar en wurgde de danseres. Haar laatste woorden waren: ‘Adieu, mes amis. Je vais à l’amour.’ Vaarwel, mijn vrienden. Ik ga naar de liefde.

Auto  Amilcar
Model/type  CGSS
Koetswerk  Amilcar
Bouwjaar  1927
Kleur koetswerk  Rood
Motor  4 cil
Cilinderinhoud  1074 cc
Versnellingsbak  Manueel

© IJV-IFAS – Alle rechten voorbehouden  |  Algemene voorwaarden  |  Privacy  |  Disclaimer