Ford Anglia Sportsman

(1959)

EN

In the 1960s, it was difficult to think of a car that was more ‘British’ than the Ford Anglia, even if the fourth and final generation of this family car derived several of its characteristics from the United States. The downward sloping bonnet, the finned rear end and a touch of chrome on the luxury version turned the Anglia 105 E into an American-style car in miniature. The icing on the cake was the backwards sloping rear window, copied from the Lincoln, which according to Ford kept it free from rain, mud splashes and other air-borne nastiness. This pleasing general shape concealed a lacklustre four-cylinder engine of just 997 cc. As a result, the Anglia was more of a snail than a wasp, with a maximum speed of 118 kilometres per hour, reached very slowly with the throttle pressed hard to the floor. However, the small Ford was popular and economical to run, resulting in the building of more than a million cars between 1959 and 1967, when it was superseded by the Escort. A standard Anglia cost just 600 pounds. For an additional 21 pounds, you could get an Anglia Deluxe with extra chrome and a lockable glove compartment. Heating was also optional. The Anglia Sportsman was identical to the Deluxe, apart from the spare wheel, which was mounted prominently on the boot, and a windscreen washer. This not-sosporty Sportsman was made in Antwerp and was intended exclusively for the European market, much to the annoyance of many Brits, who were required to buy a Continental Kit if they wanted to upgrade their standard Anglia into a Sportsman.

The Anglia in the Mahy collection was one of the very first made in 1959. Apart from a little dust and grime, it is almost as good as it was when it first stood in Hans Mahy’s showroom. Hans opened his Auto Ganda garage in Ledeberg in 1961, as a Ford dealer. Since then, much water has flowed under the bridge and the glory days of the Anglia are long gone. In fact, the once popular ‘Brit’ had become little more than a vague memory, until that popularity was revived by writer J.K. Rowling. In Harry Potter and the Chamber of Secrets Ron Weasley rescues his magician friend from his terrible aunt and uncle’s house in a gleaming sky-blue Ford Anglia! This magic version can fly, has room for eight people, six suitcases, two owls and a rat. What doesn’t it have? It doesn’t have a windscreen washer like the Sportsman!

Make  Ford Anglia Sportsman
Model/type  150 E
Coachwork  Ford UK
Construction year  1959
Colour coachwork  Blue
Engine  4-cylinder
Power  40 hp
Displacement  997 cc
Gearbox  Manual

FR

Impossible de faire plus brittannique dans les sixties que cette Ford Anglia, même si sa quatrième (et dernière) génération est allée chercher ses traits aux États-Unis. Une ligne descendante pour le capot moteur, des ailerons à l’arrière et une touffe de chrome sur la version luxe ont fait de cette Anglia 105 E une limousine américaine en miniature. Et en extra, il y a la lunette arrière rentrante empruntée chez Lincoln, pour protéger, selon Ford, de la pluie et de tout ce qui peut tomber du ciel. Ces formes plutôt agréables cachent un moteur de 4 cylindres avec pas plus de 997 cm3. Sur la route, l’Anglia a des allures d’escargot puisqu’en appuyant à fond sur l’accélérateur, son aiguille monte avec une lenteur exaspérante vers sa vitesse de pointe de 118 km/h. En revanche, cette petite Ford est économique. Ford construit plus d’un million de 105 E entre 1959 et 1967 avant de remplacer l’Anglia par l’Escort. La version standard coûte moins de 600 livres sterling et, pour 21 livres sterling de plus, on obtient l’Anglia Deluxe avec davantage de chrome et une boîte à gants fermant à clé. En revanche, le chauffage reste dans tous les cas optionnel. Et puis, il y a la « spéciale », la Ford Anglia Sportsman ; identique à la Deluxe, sauf la roue de secours installée fièrement sur le pare-chocs arrière. Et un lave-glace intégré ! Cette Sportsman pas trop sportive est fabriquée à Anvers pour le marché européen – au grand dam de beaucoup de Britanniques qui se procurent à défaut un Continental Kit leur permettant de transformer leur Anglia de M. Tout-le-Monde en Sportsman. 

Mis à part la poussière, l’exemplaire ici est une des premières Anglia de 1959, telle qu’elle s’est trouvée dans le show-room chez Hans Mahy. C’est en tant que distributeur des Ford anglaises qu’il a ouvert en 1961 son garage Auto Ganda à Ledeberg près de Gand. Une époque révolue depuis longtemps, tout comme les beaux jours de l’Anglia. La petite anglaise si populaire ne vivait depuis longtemps plus que dans les souvenirs jusqu’à ce que l’écrivaine J. K. Rowlings la ramène à la vie. Dans Harry Potter et la chambre des secrets, le copain Ron Weasley vient sauver l’apprenti sorcier enfermé à bord d’une Ford Anglia. Cet exemplaire magique sait voler et prend aisément à bord huit personnes, six malles, deux hiboux et un rat. Mais elle n’a pas de lave-glace comme la Sportsman…

Auto Ford Anglia Sportsman
Modèle/type  105 E
Carrosserie  Ford UK
Année de construction  1959
Couleur  Bleue
Moteur  4 cylindres
Puissance  40 CV
Cylindrée  997 cm³
Boîte de vitesses  Manuelle

NL

Veel Engelser dan de Ford Anglia vond je ze niet in de sixties, al haalde de vierde en laatste generatie van het familiewagentje zijn trekken in de VS. Een aflopende neuslijn, vinnen op de staart en een toefje chroom op de luxeversie maakten die Anglia 105 e tot een Amerikaanse slee in miniatuur. Als toemaatje was er de bij Lincoln geleende achteroverleunende achterruit – volgens Ford om te beschermen tegen regen en andere viezigheid die uit de lucht kon donderen. Onder die aardige vormen zat een viercilinder met niet meer dan 997 cc verstopt. De Anglia was een slak op de weg, die bij plankgas de naald tergend langzaam naar 118 kilometer per uur deed klimmen. Maar de kleine Ford was zuinig. Ruim een miljoen stuks bouwde Ford van de 105 e tussen 1959 en 1967, waarna de Anglia werd opgevolgd door de Escort. Voor minder dan 600 Britse pond had je al een standaardversie. Wie 21 pond meer betaalde, kreeg de Anglia Deluxe met extra chroom en een afsluitbaar handschoenkastje. Verwarming bleef echter een optie. Een buitenbeentje was de Ford Anglia Sportsman. Die was identiek aan de Deluxe, op het reservewiel na, dat parmantig op de achterbumper stond. En je had ook nog de standaard ingebouwde ruitensproeier. De niet zo sportieve Sportsman werd gemaakt in Antwerpen en was bestemd voor de Europese markt – tot frustratie van veel Britten, die een Continental Kit kochten om hun doordeweekse Anglia om te bouwen tot een Sportsman.

Dit exemplaar, een van de eerste uit 1959, is op wat vuil na zo goed als nieuw, zoals hij in de showroom heeft gestaan bij Hans Mahy. In 1961 opende hij, als een verdeler van Engelse Fords, Auto Ganda in Ledeberg bij Gent. Dat zijn intussen lang vervlogen tijden, net zoals de hoogdagen van de Anglia. De zo populaire Engelsman bestond alleen nog in vage herinneringen, totdat schrijfster J.K. Rowling de auto weer levendig maakte. In Harry Potter and the Chamber of Secrets redt Ron Weasley de opgesloten leerling-tovenaar met een Ford Anglia. Dat betoverde exemplaar kan vliegen en biedt vlot plaats aan acht personen, zes reiskoffers, twee uilen en een rat. 
Maar hij heeft geen ruitensproeier zoals de Sportsman.

Auto  Ford Anglia Sportsman
Model/type  105 E
Koetswerk  Ford UK
Bouwjaar  1959
Kleur koetswerk  Blauw
Motor  4 cil
Vermogen  40 pk
Cilinderinhoud  997 cc
Versnellingsbak  Manueel

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